Öt idegesítő dolog internetezés közben, ami mindenkit kiakaszt
2022. november 15. 09:42
Önt is bosszantják a felugró reklámok, a megakadó videólejátszások, a sütik vagy a csetbotok? Csokorba gyűjtöttünk öt idegesítő jelenséget a betárcsázós internet utáni korszakból.
Semmi kétség, életünk jelentős része „átköltözött” az internetre. A világháló segítségével kommunikálunk, dolgozunk. A neten tájékozódunk, intézzük bevásárlásainkat. Sőt, a legtöbben itt intézzük hivatali ügyeinket is. Csakhogy e világ nem pusztán könnyebbségeket, bosszúságokat is hozott életünkbe.
Hiába „közelítünk” célirányosan bizonyos tartalmak irányába, valami mindig közbe jön.
A legtöbbször persze a felugró reklámok „zavarnak” be. Erre viszont azt mondanák többen, hogy „de akkor miért nem használnak az emberek ad blockert?” Egyrészt sokan nincsenek tisztában a szűrőprogrammal, hogy azt miként és hova lehet telepíteni. Másrészt vannak olyan felületek, például a telefonos applikációk, ahol reklámblokkoló programok futtatására nincs esély. Ennek hétköznapi orvoslására pedig egy megoldása van: fizessünk a tartalomszolgáltatónak.
***
1. Popup-hirdetések, Google-reklámok mindenhol
A legtöbb szakösszeállítás természetesen a felugró, úgynevezett „popup” reklámokkal kezd. Nem véletlenül. Ezek az elő- vagy felugró ablakok sokszor megnehezítik a böngészést. Telefonon, táblagépen és számítógépen egyaránt. Hiába olvasnánk például híreket, akár itt a Mandiner felületén (a hírlevél-feliratkozást követően),
a napokkal ezelőtti keresési előzményeink alapján célzott hirdetéseket „kapunk”.
Kellemetlen jelenség, azért, hogy növeljék a feliratkozási konverziót.
A szisztéma egyébként sokat finomodott az utóbbi időkben (köszönhetően az egyre komplexebb algoritmusoknak, amely már nem engedi az ismétlődő, kéretlen reklámok felugrását); ezzel együtt az átkattintási hajlandóságunk is megnőtt. Örülnek a webshopok.
De nem pusztán a nemzeti kormányoknak, a felhasználóknak is tele van a begye a techóriásokkal. (És most itt nem az adózási szokásokra, illetve a személyiségi jogok védelmére gondolunk.) Az előbb említett „popup” reklámok terjedésében kulcsszerepe van a Google nevű cégnek (4,3 milliárdan használják ezt a keresőmotort), ezáltal az úgynevezett „Google Ads” reklámok pedig mindenhova beépülnek. Még a személyes szféránkba, a csetalkalmazásokba is. Az a jobbik eset, ha cipőreklámokkal bombázzák az embereket. Gyakran ugyanis célzott politikai üzenet kerül be beszélgetéseink közé szorulva, elég az Avaazra gondolni.
Fontos azonban hozzátenni, a Google egyúttal sztenderizálni is próbálja a reklámokat: a felugró, agresszív hirdetéseket a techóriás sem díjazza. Épp ellenkezőleg: azzal próbálja terjedésüket akadályozni, hogy ezeket az oldalakat hátrébb sorolja a Google-találatok között.
2. Már nem egy, 2, 3 reklám is lepörög a videó előtt
Több mint kétmilliárd aktív felhasználója van a világ tán legnagyobb videómegosztó portáljának, a YouTube-nak. A Google vállalatóriáshoz tartozó weboldal sokáig csak etette a felhasználókat, hogy ingyenesen lehet megnézni a videókat. Ám pár éve
elterjedtek a videók előtti hirdetések, amelyekből ma már gyakran nem egyet, de kettőt, sőt hármat is kapunk.
Ezekből gyakran az elsőt, vagy még a másodikat sem lehet „átugorni”, ha nem fizetünk. Ha igen, ismét „reklámmentesek” lehetünk; a YouTube meg tömi szépen a videókészítőket.
3. Sütik, cookie-k, pedig nem a cukrászdában vagyunk
Bárhol járunk, a böngészést az esetek többségében egy „elfogadással” vagy „visszautasítással” kell kezdenünk. A „süti” (angol nevén cookie) egy kis fájl, amely a weboldalak meglátogatásakor kerül a számítógépre. Telefonra. Táblagépre.
Pontosabban fogalmazva: a cookie egy olyan információcsomag, amit a szerver küld a készüléken használt böngészőnek, majd a böngésző visszaküld a szervernek minden kérés, oldallátogatás alkalmával. Céljuk, hogy valamilyen állapotot rögzítsenek, és azt megjegyezzék, eltárolják. Ilyen állapot lehet mások mellett böngészési tevékenységeink, így a korábban megtekintett oldalak adatai. Természetesen mindezt GDPR-kompatibilisen, mivel személyes adatokat bizonyos célokra kizárólag az érintett kifejezett, előzetes hozzájárulását követően lehet kezelni, és a hozzájárulást részletes és egyértelmű tájékoz-tatásnak kell megelőznie.
Jobb esetben ezek a „sütik” a munkamenet végeztével, tehát az adott oldal (és a browser) bezárásával törlődnek a készülékekről. (Persze, manuálisan szintén lehet ezeket törölni, de ahogy azt az ad blocknál említettük, itt sincs mindenki tisztában a browserek „tisztításával”.) A tartalomkészítők számára viszont kulcsfontosságú a létük: többek között ezek és a külső szolgáltatók (a már említett Google mellett a Facebook/Meta cég is idesorolható) mérőkódjaival készítik az oldalstatisztikákat; a felhasználók profilozását (demográfiai adatok, érdeklődések).
4. Csetbotok, amiket, „akiket” soha senki nem kérdezett
Ha túl is jutnak a felhasználók a „sütik” kezelésén, előfordulhat, hogy akad még egy lépés: lekapcsolni a csetbotokat, akik ugyan
segíteni szeretnének, de legtöbbször csak a honlapon való tájékozódást nehezítik meg.
Ezek főképp webshopokon, pénzintézetek online felületein bukkannak fel.
5. Kijavították a bugokat, megújult a felület. Vagy mégse?
Akár az okos készülékeinken futó programokat (és frissítéseiket) nézzük, akár a honlapokat böngésszük, mindig beleakadunk ehhez hasonló üzenetekbe: „hibák kijavítása”, „felhasználói élmény javítása”. Fejlesztői oldalról semmi más nem történik, mint fejlesztik az applikációt a mi „érdekünkben”. De ezzel összességében a felhasználókat billentik ki komfortzónáikból. Mert vagy nem sikerül problémamentesre a frissítés. Vagy annyira megváltozik a felület, hogy gyakorta azt sem lehet megtalálni, hol lehet bejelentkezni: megadni az e-mail címet, jelszót.
Harcosok Klubja, VOKS 2025, átláthatósági törvény– ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Csinatalan Sándor publicista, aki önmagát háborúpárti ukrán propagandistaként aposztrofálja és Szalai Szilárd a Századvég elemzője.
A házelnök szerint a parlamentben megszűntek az érdemi viták: azonnali kérdések órája helyett azonnali sértések órája lett. Ukrajna pedig akár unión kívül, akár belül lesz, vazallus állammá válik. Kövér Lászlóval Szalai Zoltán beszélgetett.
Harcosok Klubja, VOKS 2025, átláthatósági törvény– ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Csinatalan Sándor publicista, aki önmagát háborúpárti ukrán propagandistaként aposztrofálja és Szalai Szilárd a Századvég elemzője.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 29 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sorivo4
2023. január 22. 08:24
Niggerekkel van tele az internet is. Meg niggereket mutogatnak a magyaroknak a reklámokban. Ezt büntetni kéne. Hogy a bevándorlást propagálják. És még a Hír tévébe is nyomják ezeket. Szarházi hazaáruló képmutató geciládák.
6.: végtelen tekercs (infinite scroll) stílusú megjelenítés (sosincs vége az oldalnak, ennek rengeteg a mellékhatása)
7.: "kattintáscsali" (félrevezető, általában rémisztgető) címek
8.: jól-rosszul lefordított cikkek, vaskos tévedésekkel tarkítva (kapkodott a sajtómunkás, szerkesztője nincs, a korrektorok már rég szakmát váltottak)
9.: időzített oldalfrissítések (kommentelés közben is újratöltik az oldalt, de jól jönnek a magasabb oldalletöltési számok)
10.: telefonokra "optimalizált" megjelenítés (jobb egérfülre kattintás eredménytelen, Ctrl+kattintás, Alt+kattintás, Shift+kattintás szintén)
11.: automatikusan elinduló videók (az oldal megnyitásakor már nyomják is a süket dumát valami mellékes témáról), a "legyünk tévések" doktrína jegyében
12.: Facebook-lájkot követelő felugró ablakok (akárhányszor elhessintheted, később újra arcodba ugrik)
13.: hírlevélre való feliratkozást követelő ablakok (a Mandiner korrekt, felkínálja, de elég egyszer hárítani)
14.: vég nélkül izgő-mozgó képek, ábrák (az Index kedvenc hülyesége már két évtizede)
15.: túlméretezett, semmitmondó nyitókép (hero image), a "legyünk magazinosak" doktrína jegyében